AI-sök förändrat spelreglerna – inte för allt sök, men definitivt för den typen som har syftet att inhämta information.
Medan traditionella sökresultat visar en lista med tio blå länkar och lämnar ansvaret till dig att etablera en sanning, levererar AI-motorer färdiga svar och möjligen sanningen direkt.
Resultatet? Bara ett fåtal källor får exponering och du bör bli en av dem.
För att synas i AI-motorer som ChatGPT, Perplexity och Google AI Overviews (som använder Googles Gemini-modell) ställs krav som känns igen från det ni förhoppningsvis gjort inom SEO (tänk Googles E-E-A-T-modell).
Men det ni gjort hittills räcker tyvärr inte, LLM-ernas enda mål är att ge användarna svar på sina frågor och för att göra det fogar dom samman en form ett nät av bevis – en evidence graph, som utgår både från on-site (din hemsida) och off-site (utanför din hemsida).
AI-sök nöjer sig inte med innehållet på din egen hemsida, utan har ett minst lika stort intresse för vad som finns publicerat på andra plattformar.
Därför skrivs idag SEO gärna om till Search Everywhere Optimization snarare än Search Engine Optimization. Du måste helt enkelt synas där användarna befinner sig – till exempel YouTube, Reddit, LinkedIn, forum och reviews-plattformar.
I praktiken utgör ett stort antal källor delar i en så kallad evidence-graph så att AI kan förstå, lita på och citera dig.
“Börja med strategiskt AI-sök idag - det kommer löna sig”
— Daniel Britz
Kartlägg AI-tunga frågor. Identifiera hur-frågor, steg-för-steg-guider och jämförelser där ni kan bidra med unik data, tabeller och tydliga slutsatser.
Svara som AI vill citera. Börja med svaret, följ upp med bevis och källor. Strukturera med FAQ-block, tabeller och tydliga rubriker.
Skapa AI-resistent innehåll. AI-resistent content är sådant som är av verkligt värde för AI-modellen när den ska hitta ett svar. Det kräver texter från riktiga experter och egen unik data. Håll datum för publicering uppdaterade, publicera på flera kanaler och var noga med att vara konsekvent.
Skapa en närvaro där användarna är. Distribution blir viktigare än någonsin, bland annat YouTube och Reddit är centrala källor för AI-sök. Men även recensioner och PR har hög trovärdighet.
Strukturera tekniskt. Implementera Schema.org, internlänka och var noga med att URL-strukturen är korrekt.
Mät och optimera kontinuerligt. Bevaka er synlighet i LLM-erna, och bygg er evidence graph på lång sikt genom att stänga eventuella innehållsgap.
Relaterade artiklar
Analytics
Piwik Pro är en framtidssäkrad och GDPR-anpassad webbanalys – där ni äger er egen data och får full kontroll över er digitala insikt. Som certifierade Piwik Pro-partners hjälper Diggity er att implementera plattformen strategiskt, med fokus på era affärsmål och hela er digitala närvaro.
Av Daniel Britz, 29 januari, 2025
Analytics
På Diggity brinner vi för att göra data användbar genom rätt verktyg och kontinuerlig analys. Vi är experter på Google Analytics 4 och hjälper dig att göra data till insikter som driver lönsamhet.
Av Daniel Britz, 12 januari, 2025
Growth
Diggitys visar hur företag kan skapa värdefullt och relevant innehåll som engagerar målgruppen och stödjer affärsmålen. Genom fem tydliga steg – från att definiera mål och målgrupp till att välja rätt format och skapa en innehållskalender – hjälper Diggity organisationer att bygga en effektiv och mätbar innehållsstrategi.
Olle Ahnve, 12 December, 2024
Visit
Diggity AB
Svartmangatan 16
111 29 Stockholm
Sweden
Contact
Org nr. 5593-676686
+46 8 258849
data@diggity.se
Other
Cookie Policy
Privacy Policy