Content marketing-
strategi

Home  >  Insikt  >  Content marketing-strategi

olle

Olle Ahnve, Digital strateg
December 12, 2024
5 min read

En content marketing-strategi (eller en strategi för innehållsmarknadsföring om du så vill) är en plan som beskriver hur du ska skapa och distribuera värdefullt, relevant och - inte minst - konsekvent innehåll.

Syftet med content marketing är att istället för att direkt marknadsföra de produkter och tjänster du tillhandahåller, så erbjuder du innehåll som är både värdefullt och användbart och  hjälper kunder och potentiella kunder att lösa sina problem.

Vad är ett exempel på content marketing?

Tänk på senaste gången du gjorde ett köp. Du kanske behövde en ny mjukvara eller online-tjänst, TV eller kaffebryggare. Du hämtade sannolikt information från ett antal olika källor, till exempel jämförelsesajter, YouTube-recensioner eller blogginlägg från experter med djup kunskap inom området - allt för att förstå dina alternativ. Det är innehållsmarknadsföring i praktiken.

matej-rieciciar-SdDvoAvu384-unsplash

Varför skapa en content marketing-strategi?

Genom att ta fram en content marketing-strategi skapar du en plattform som allt ditt innehållsarbete utgår från och en riktning som hela organisationen kan vara överens kring.

Därigenom ökar chanserna för att det innehåll ni tar fram har syftet att bidra till era affärsmål och skapa värde för era målgrupper.

Det här får du av en content marketing-strategi 

  1. Du anpassar ditt innehåll till dina affärsmål. Slösa inte tid och resurser och skapa inte onödigt innehåll.
  2. Du når rätt målgrupp med rätt budskap. Definiera vem du skapar innehåll för och vad som är viktigt för dem.
  3. Du effektiviserar innehållsskapande och distribution. Skapa en plan för vilka typer av innehåll du ska skapa, när du ska publicera och var du ska distribuera det.
  4. Du gör det möjligt att mäta och förbättra dina resultat. Spåra dina resultat och gör justeringar av din strategi efter behov.

“Relevant innehåll är en grundpelare i varje säljstrategi.”

—  Olle Ahnve

5 steg för att skapa din content marketing-strategi

  1. Definiera dina mål: Vad hoppas du uppnå med dina content marketing-insatser? Vill du öka varumärkeskännedomen, generera leads eller driva trafik? Med mätbara mål håller du fokus och kan mäta hur det går. 
  2. Identifiera din målgrupp: Vem försöker du nå med ditt innehåll och vilka är deras behov? Med kunskap om vem din målgrupp är får du hjälp att skapa innehåll som är relevant och driver dem mot att vidta åtgärder.
  3. Gör keyword research: Vilka sökord använder din målgrupp och vilka rankar dina konkurrenter på? Med SEO-verktyg identifierar du relevanta ämnen med rätt sökvolym och svårighetsgrad, som sedan utgör en grund för innehållsidéer.
  4. Välj rätt innehållsformat: Det innehåll du skapar bör överensstämma med dina mål och i de kanaler som målgruppen befinner sig. Identifiera sedan vilka format som kan vara relevanta - artiklar, videor, podcasts, white papers, webinarier och inlägg i sociala medier. Anpassa innehållet till de olika frågor en kund kan ha i olika delar av en köpresa.
  5. Skapa en innehållskalender: Planera ditt innehållsskapande och din distribution för att säkerställa konsekvens och kvalitet. Här kan det vara klokt att använda antingen ett spreadsheet i Excel eller Google Sheets, eller ett verktyg med fokus på innehållsplanering. Definiera sedan hur innehållet ska få spridning, och om det krävs betald marknadsföring för att förstärka dess räckvidd.

Hör av dig! 

diggity_spheres_colorful0025_2
Marque_Small_Neg

—  Home
—  Analytics
—  Growth
—  Insikt
—  SEO
—  Trafik

Visit

Diggity AB 
Svartmangatan 16
111 29 Stockholm
Sweden

Contact

Org nr. 5593-676686
+46 8 258849
[email protected]

Other

Cookie Policy
Privacy Policy

Copyright © Diggity. All rights reserved.