Piwik Pro - webbanalys med fokus på GDPR

Home  >  Analytics  >  Piwik Pro

daniel britz

Daniel Britz, Senior Growth-expert
29 januari, 2025
6 min read

Piwik Pro är en plattform för webbanalys och är ett alternativ till Google Analytics 4 (läs mer om Diggitys erbjudande kring GA4 här), med ett fokus på privacy och GDPR.

Fördelar med Piwik Pro är att ni äger den data ni samlar in, ni kan välja land för placering av dataservern, och med Piwik Pro följer en hel programsvit inklusive Analytics, Tag Manager, Consent Manager och Customer Data Platform.

Därför ska ni låta Diggity göra er Piwik Pro-implementation

  • Vi har alltid er organisations affär och målsättningar för ögonen. Det innebär att en implementering av webbanalys alltid görs utifrån era affärsmål.
  • Digital tillväxt kräver en holistisk syn på allt digitalt arbete, vilket innebär att vi tar in alla relevanta delar av er organisations digitala närvaro - SEO, traffic acquistion, marketing automation, CRO, etc.
  • Vi är partners till Piwik Pro med lång erfarenhet av plattformen.
unsplash-image

Därför ska jag välja Piwik Pro

  1. Er organisation äger den data ni samlar in, och Piwik Pro har ett stort fokus på GDPR och integritet.
  2. Ni kan välja var servern ska placeras bland flera olika EU-länder (bland annat Sverige).
  3. Piwik Pro inkluderar en hel programsvit - förutom Analytics, även Tag Manager (som Google Tag Manager men med fokus på Piwik Pro) och en Consent Manager, som är helt integrerad med plattformen.
  4. Piwik Pro erbjuder en Customer Data Platform, det vill säga ett verktyg för att samla all den användardata er organisation har tillgång till och utifrån den dynamiskt skapa användarsegment. Sedan kan ni med hjälp av automatiseringar skapa arbetsflöden för att till exempel skicka mejl eller göra annonsering.
  5. Piwik Pro kan implementeras server side förutom att det kan köras i molnet.

“Piwik Pro är inte bara GDPR-säkert, utan även ett verkligt bra analysverktyg.”

—  Daniel Britz

När ni inleder ert Piwik Pro-samarbete med Diggity arbetar vi enligt följande punkter 

  1. Sätta mål och KPI:er: Det första steget vi tar är alltid att skaffa oss förståelse kring mål och KPI:er så att vi redan från början förstår mer om bakgrunden till mätningen.

  2. Audit av eventuell befintlig setup: Vi gör en genomgång av er befintliga setup för mätning, oavsett vilket verktyg ni använder, för att skaffa oss en något mer detaljerad bakgrund.

  3. Setup av Piwik Pro: Vi implementerar mätning via Piwik Pro för att säkra spårning av till exempel page views, formulär och bounce rate.

  4. Spåra specifika events: Via Piwik Pros egen tag manager implementerar vi de events på webben som är av vikt för er organisation, för att kunna spåra med mer detalj och för djupare analys.

  5. Fånga konverteringar: Vi definierar vilka interaktioner som är av värde för er organisation och som kan anses vara en konvertering, till exempel ett ifyllt formulär eller ett köp.

  6. Rapporter och dashboards: Vi tar fram en struktur för rapportering och dashboards som passar er organisation.

  7. Kontinuerligt stöd och utbildning: Vi arbetar löpande med att säkerställa kvaliteten i implementeringen och att analysera inkommen data för att ni ska kunna ta bättre affärsbeslut. Vi erbjuder även utbildning i Piwik Pro för att er organisation själva ska kunna använda verktyget.

Hör av dig!

diggity_spheres_colorful0025_2
Marque_Small_Neg

—  Home
—  Analytics
—  Growth
—  Insikt
—  SEO
—  Trafik

Visit

Diggity AB 
Svartmangatan 16
111 29 Stockholm
Sweden

Contact

Org nr. 5593-676686
+46 8 258849
[email protected]

Other

Cookie Policy
Privacy Policy

Copyright © Diggity. All rights reserved.