Känner du dig överväldigad av repetitiva uppgifter, samtidigt som du kämpar för att leverera personliga upplevelser till varje kund? I dagens snabbrörliga digitala landskap är effektivitet och relevans avgörande. Det är här Marketing Automation kommer in i bilden – ett kraftfullt verktyg som kan förändra hur du interagerar med din publik och driva verkliga resultat.

Marketing Automation är en samling arbetssätt, tekniker och verktyg som tillsammans möjliggör automatiserade utskick av rätt meddelande till rätt person vid rätt tidpunkt. Kärnan ligger i att göra en analys av mottagarens beteende som sedan ligger till grund för en skräddarsydd och personaliserad kommunikation.
Centrala delar av marketing automation inkluderar:

För företag inom B2B-segmentet erbjuder Marketing Automation en strukturerad metod för att vårda eller hantera leads på ett effektiv sätt – så kallad lead nurturing. Genom att aktivera automatiserade flöden när potentiella kunder utför en aktivitet på din webbsida, som att ladda ner en pdf eller e-bok, kan relevant innehåll skickas ut, samtidigt som ditt lead kvalificeras via din modell för lead scoring.
Detta resulterar i kortare säljcykler och en högre frekvens av konvertering från lead till betalande kunder. Marketing Automation effektiviserar även hanteringen av webbinarier genom att du kan automatisera registrering, påminnelser och uppföljning, vilket inte bara ökar deltagandet utan även förbättrar uppföljningen av intresserade leads.
“Marketing Automation handlar om att kombinera teknik med äkta förståelse för våra kunder, då får vi de bästa resultaten.”
— Federico Persson
Inom B2C innebär Marketing Automation en möjlighet att personalisera kundupplevelsen och öka konverteringsgraden genom till exempel automatiska påminnelser via e-post för övergivna varukorgar. Andra exempel är incitament i form av rabattkoder eller en personaliserad hemsida baserat på besökarens tidigare beteende.
Dessutom möjliggör Marketing Automation merförsäljning och ökad kundlojalitet genom att individualiserade erbjudanden på kompletterande produkter och tillbehör efter genomfört köp.

Kontakta oss idag för en kostnadsfri konsultation. Vi hjälper dig att identifiera dina möjligheter och skapar en skräddarsydd strategi för din verksamhet. Skicka ett meddelande i formuläret så du inte missar en möjlighet att effektivisera din marknadsföring!
Federico är ansvarig för marketing automation på Diggity, med lång erfarenhet inom området. Federico var en central del av att bygga upp marketing automation-byrån Adnika, och har bred expertis inom både CRM, marketing automation, inbound marketing och innehållsproduktion.
"Marketing Automation handlar om att förstå kundresan och skapa relevant kommunikation vid rätt tidpunkt. Det handlar om att bygga och vårda relationer, inte bara skicka meddelanden. När vi lyckas kombinera teknik med äkta förståelse för våra kunder, då får vi de bästa resultaten", säger Federico Persson.

Relaterade artiklar
Analytics
Piwik Pro är en framtidssäkrad och GDPR-anpassad webbanalys – där ni äger er egen data och får full kontroll över er digitala insikt. Som certifierade Piwik Pro-partners hjälper Diggity er att implementera plattformen strategiskt, med fokus på era affärsmål och hela er digitala närvaro.
Av Daniel Britz, 29 januari, 2025
Analytics
På Diggity brinner vi för att göra data användbar genom rätt verktyg och kontinuerlig analys. Vi är experter på Google Analytics 4 och hjälper dig att göra data till insikter som driver lönsamhet.
Av Daniel Britz, 12 januari, 2025
Growth
Diggitys visar hur företag kan skapa värdefullt och relevant innehåll som engagerar målgruppen och stödjer affärsmålen. Genom fem tydliga steg – från att definiera mål och målgrupp till att välja rätt format och skapa en innehållskalender – hjälper Diggity organisationer att bygga en effektiv och mätbar innehållsstrategi.
Olle Ahnve, 12 December, 2024

Visit
Diggity AB
Svartmangatan 16
111 29 Stockholm
Sweden
Contact
Org nr. 5593-676686
+46 8 258849
data@diggity.se
Other
Cookie Policy
Privacy Policy